Grayova hora - John Grisham

16. 2. 2016

Anotace: Wall Street, rok 2008. Strmě stoupající kariéru Samathy Koferové ve velké právnické firmě rázně utne recese. Samantha o vlásek unikne propuštění, avšak musí nastoupit nucenou roční dovolenou a strávit ji dobrovolnickou prací ve středisku právní pomoci kdesi na venkově. Odjíždí do Brady ve Virginii, aby tam v srdci Appalačských hor zažila „skutečnou právničinu“: přípravu žaloby, účast na přelíčení, kontakt se soudcem... Místní však její přítomnost nijak nevítají, tím spíš, že se jim začne plést do jejich problémů – v Brady se už po generace těží uhlí, a po generace se tu řeší porušování zákonů, ignorování pravidel, překrucování předpisů. Někdy to vyvrcholí soudní pří, jindy oběťmi na životech... pár týdnů po příjezdu se Samantha bude muset vypořádat s obojím.

Firma, ve které Samantha pracuje, má problémy a musí několik zaměstnanců nechat dočasně odejít. Nabídne jim ale roční neplacenou dovolenou a seznam neziskových organizací, ve který se mohou mladí právníci na rok uchytit, pomáhat světu a navíc získají cennou praxi. Tak se Samantha ocitne v Brady v horském středisku bezplatné právní pomoci, kde nejčastějšími případy jsou domácí násilí, zadluženost, neoprávněné propuštění a černé praktiky těžebních společností. Samantha si tady poprvé za svou kariéru vyzkouší jednání se skutečnými klienty, podávání žaloby, sepisování obvyklých dokumentů a dokonce i trochu sociální práce. Neocenitelné zkušenosti, za které ale draze zaplatí. Klienti a jejich rodiny totiž nejsou vždycky jen milí a vděční a těžební společnosti rozhodně nemají rády, když se jim někdo plete pod nohy.
Neskutečně příšerně nudná knížka. Tentokrát jsem se donutila číst až do konce, ale nebylo to snadné. Samantha je neskutečně tuctová postava, byla bych mnohem radši, kdyby se příběh víc zaměřoval na ostatní zaměstnankyně horského střediska, protože třeba Mattie byla opravdu zajímavá a ráda bych se o ní dozvěděla víc. V průběhu téhle knihy jsem se dozvěděla mnohem víc o povrchové těžbě, než jsem kdy chtěla vědět a k čemu mi to bylo? Nejzávažnější případ, který se týká těžebních společností, se až do konce knihy vůbec nedostane k soudu, takže to největší a nejzajímavější vlastně není ukončené. A potom jsou tu menší případy, které Samantha řeší, jenomže ty jsou zmiňované tak povrchně a krátce, že se nestihnete o osudy těch lidí ani trochu zajímat a už je to vyřešeno a jede se dál. 
Celkově jsem z téhle knihy byla dost zklamaná. Vím, že John Grisham má spoustu čtenářů a vyšlo od něj už velké množství knih, ale já se mezi ně rozhodně řadit nebudu. Tahle kniha byla o ničem a ještě navíc nezáživně napsaná. Po jejím dočtení mi přišlo, jako bych právě dokonale zbytečně ztratila spoustu času a neměla z toho vůbec nic. Dokonce ani drobná milostná zápletka tenhle příběh nedokázala oživit, a to už je co říct. I ta mi totiž přišla nepropracovaná a ve výsledku vlastně nadbytečná. Jak říkám, Johna Grishama už nikdy a jsem jenom ráda, že jsem za tuhle knihu neplatila, ale dostala jsem ji jako dárek. 

 

1 komentářů:

Myanmar řekl(a)...

Od tohoto autora jsem zatím nic nečetla a jak to tak čtu, nejsem si jistá, jestli někdy budu. Námět nezní špatně, ale od tohoto typu knih čekám hlavně ryhlé, odpočinkové čtení a na to to podle té nudy moc nevypadá :D

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)