Pod sněhem - Petra Soukupová

8. 12. 2015

Anotace: Zdánlivě běžná situace: Tři sestry nasedají jednoho zimního dne do auta a vyrážejí k rodičům na oslavu narozenin svého otce. Blanka se dvěma dcerami, miminem a psem, Olina se synem a tabletem, Kristýna s kocovinou. V jednom autě se však spolu s nimi ocitají i jejich životní příběhy, vzpomínky na dětství, nenaplněné sny a frustrace a sedmimístné Volvo XC se tak už po několika kilometrech jízdy mění v napěchovaný papiňák, který každou chvíli hrozí výbuchem. A to ještě žádná ze sester netuší, že další drama je čeká v domě rodičů.
V rodinných vztazích a na první pohled obyčejných událostech dokáže Soukupová zachytit otisky spletitých osudů, dávných zážitků a frustrací s takovou bravurou, že před čtenářem vyvstávají jako jedinečná životní dramata. Autorčin typický způsob vyprávění s předstíranou ledabylostí a neokázale podtrhuje autenticitu příběhu a vtahuje do něj čtenáře natolik, že se sám stává jedním z pasažérů auta jedoucího na rodinnou oslavu.

Přesně jak říká anotace: tři sestry, celkem čtyři děti, jeden pes a to všechno v jednom autě na cestě za dvěma rodiči. Jenomže každá ze sester má svoje problémy, starosti a dávné démony, které jim komplikují život a když tohle všechno zavřete na několik hodin do jednoho auta, můžete rozhodně čekat velice zajímavou situaci plnou hádek a udobřování a vážných rozhovorů a vtípků a kousavých poznámek... Nikdo vlastně na oslavu nechce jet, ale je to jedna z těch věcí, které prostě udělat musíte a tak se jede. A to ještě neví, jaké překvapení na ně na všechny čeká na místě.
Tenhle román mě naprosto dostal. Už od prvních stránek jsem se začetla a chtěla pořád víc a víc. Petra Soukupová je prostě úžasná. Dokázala z naprosto obyčejné situace, kde se navíc vlastně ani nic moc nestane vytvořit přímo strhující četbu. Jak? Pomocí dialogů, které mi občas až naháněly husí kůži, jak moc mi připomínaly realitu. Opravdu dokáže přesně popsat lidi, jejich pocity a myšlenky. Prolíná popisy, dialogy a vnitřní monology, takovým způsobem, že naprosto přesně chápete každou z postav. Víte proč říká, to co říká, a dělá, to co dělá. Je vám jasné, že vy byste se zachovali velice podobně. 
Skvělé je, že ať jste v jakékoli situaci, najdete si tu někoho, s kým se můžete ztotožnit. Já měla nejblíž k nejmladší ze sester, která je zatím bezdětná a musí si za to a za své životní volby obecně poslechnout spoustu ošklivých poznámek. Knížku jsem hned půjčovala kolegyni, protože je mi jasné, že se dokonale ztotožní s prostřední ze sester, která má tři děti a manžela, ale stejně si připadá na všechno sama a je už otrávená z toho, jak musí vždycky všechno zařizovat, aby to alespoň trochu fungovalo. Je mi jasné, že i moje mamka by si tam našla něco pro sebe. Chci prostě zdůraznit, jak reálně tahle kniha působí. Tyhle lidi prostě znáte, víte, jak se cítí, protože těmihle lidmi jste částečně i vy sami. Úžasná knížka, opravdu působivá, i když tak jednoduchá, co se příběhu týče.


1 komentářů:

Orvokki řekl(a)...

Pod sněhem je jedna z mojich najobľúbenejších kníh od českých autorov. Práve pre tú skutočnosť, ako sa v postavách každý aspoň trošku nájde, za humor i trefné situácie :)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)