Potrhaná křídla - Ruta Sepetys

30. 9. 2014

Anotace: New Orleans padesátých let – zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Moraineová přišla do města „velké pohody“ s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se jí snaží stáhnout dolů?

Josie má jediné přání. Chce se dostat pryč od své matky, vystudovat vysokou školu a získat slušnou práci. Vypadá to jako jednoduché přání, že? Pro Josie je to ale nesplnitelný sen. Její matka je laciná prostitutka, která všechny své výdělky investuje zase jen do sebe, její hlavní zaměstnání je úklid ve vykřičeném domě a její ochránkyně je majitelka toho domu. Když se navíc matka zaplete s místní mafií a uteče z města, znamená to pro Josie jen další problémy. Dokáže se někdy odpoutat od sobecké matky? A skutečně umírá naděje poslední?
Tahle knížka byla prostě skvělá. Už jenom ta anotace mě strašně zaujala. Příběh slušné dívky, která je kvůli okolnostem spojena s mafií a prostitutkami? To zní prostě strašně zajímavě. Když k tomu přidáte ještě neobvyklé prostředí New Orleans a padesátá léta, máte zaděláno na opravdový trhák. Příběh sám o sobě ale nic nedokáže, pokud ho autor neumí správně podat. To u Ruty Sepetys ale rozhodně nehrozí. Tohle byla první knížka, kterou jsem od ní četla, ale jestli jsou ostatní stejně povedené, rozhodně se vrhnu i na ně. Zatím u nás vyšlo jen V šedých tónech, a i když se mi moc nezamlouvá to téma, asi jí stejně dám jednou šanci, protože Ruta prostě umí psát.
Josie i všichni ostatní jsou prostě skvělé postavy a zažívají opravdu neobvyklý příběh. Co mě ale na knize dostalo nejvíc je ta atmosféra, kterou Ruta dokázala navodit. Už po prvních stránkách jsem si připadala jako chudá dívka v té nejšpinavější čtvrti, která sleduje Josiinu snahu osvobodit se. Byla jsem prostě součástí toho příběhu a přesně takový pocit já jednoduše zbožňuju. Musím říct, že tahle kniha se mnou zůstane ještě hodně dlouho a já se k ní rozhodně budu moc ráda vracet. Kdyby byly všechny YA knihy takové, možná by konečně ustala ta diskuze, jestli je to hodnotný žánr nebo jen samý brak.


3 komentářů:

Reading with Lucy řekl(a)...

Tuto knihu si toužím hodně dlouho přečíst :)

Aires řekl(a)...

Pěkná recenze :) Na Potrhaná křídla se už taky dlouho chystám :) Vypadá to na zajímavou knížku a kvalitní YA :)

Ilona Dolezalova řekl(a)...

Já z knížky byla naprosto hotová. Bylo to dokonale napsané a to vykreslení doby bylo úžasné :) Takže nemůžu jinak, než souhlasit s recenzí :)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)