Slavnost Johna Saturnalla - Lawrence Norfolk

28. 7. 2015

Anotace: Román odehrávající se v 17. století vypráví životní příběh nejlepšího kuchaře tehdejšího světa, Johna Saturnalla, jehož příjmení odkazuje k slavnostnímu rituálu antických saturnálií, který jeho předkové tajně organizovali v předchozích staletích. V mládí se John naučí umění vytvářet pokrmy tak, aby vypadaly jako něco úplně jiného, než jsou, stejně jako připravit pečeni z celého vola nebo vývar ze všech mořských potvor, co se jich hemžilo před biblickou potopou, anebo koláč pro nevěstu, plněný živými ptáky a hadem. Zjišťuje, že kulinářské umění není ničím jiným než šarlatánstvím. Pochopitelně se zamiluje do krásné a urozené Lukrécie -- jenomže její místo je nahoře v komnatách, zatímco jeho dole v kuchyni.

John Saturnall neměl zrovna snadný život. Jako malý vyrůstal se svojí matkou kořenářkou ve vsi, kde si všichni mysleli, že je čarodějnice. Lidé ve vsi se jí báli a nenáviděli ji, i když potajmu využívali její služby, takže když vesnické děti postihla vražedná epidemie, rozhodli se čarodějnici vyhnat a svou ves očistit. Jeho matka krátce na to zemřela, ale ještě stihla Johna naučit o Slavnosti. Obrovské hostině plné roztodivných jídel, kterou její předkové pořádali pro všechny bez rozdílu. John si tyto znalosti nese dál životem, když ho přijmou do kuchyně panského domu jako pomocného kuchtíka. Postupně se vypracuje až na hlavního kuchaře. Jeho postavení ohrožuje jediná věc - láska k pánově dceři. 
Slavnost Johna Saturnalla je opravdu nevšední kniha. Její atmosféra je neopakovatelná a stejně tak jídla, která jsou v ní popisována. Samozřejmě to není kniha pouze o jídle, i když každá kapitola začíná dobovým receptem přímo od samotného Johna. Abych pravdu řekla. Recepty jsem nečetla. Jejich jazyk byl opravdu archaický a navíc jsem byla tak zaujatá tím, co se bude v příběhu dít dál, že jsem se nechtěla zdržovat louskáním starých receptů.
Johnův příběh je zajímavý, milostná zápletka lehce předvídatelná, ale co se dá dělat, ale rozuzlení na konci mi rozhodně vzalo dech. Jediné, co doporučuju, je mít při čtení po ruce něco k jídlu, protože touhle knihou se rozhodně neprokoušete bez toho, aby se vám alespoň tisíckrát sběhly sliny. Ke Slavnosti Johna Saturnalla jsem se dostala naprostou náhodou díky slevám v Tescu, ale jsem vážně ráda, že jsem neodolala krásné obálce a sáhla po ní. I když jsem jí dala jen průměrné hodnocení, tahle kniha nejspíš bude mít trvalé místo v mojí knihovničce.

 

1 komentářů:

Myanmar řekl(a)...

Tohle vypadá hrozně zajímavě (jídlo)! Mám ráda knihy se zajímavou atmosférou (a jídlem) a tahle má navíc moc pěknou obálku! :) Děkuji za tip! :)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)