Golema a džin v New Yorku - Helene Wecker

20. 8. 2015

Anotace: V New Yorku roku 1899 se záhadným způsobem ocitnou dvě nadpřirozené bytosti. Šava je golema, bytost z hlíny, která po smrti svého pána dorazí do Ameriky sama. Ahmad je džin, stvoření z ohně, zrozené v syrské poušti. Před staletími ho beduínský kouzelník uvěznil v měděné láhvi a klempíř v dílně na Manhattanu ho z ní náhodně vypustí. V neznámém městě mezi přistěhovalci se golema i džin snaží přizpůsobit okolí a zatajit svou totožnost. Realistické vylíčení obyčejných lidí, onoho neopakovatelného tavicího kotle, ve kterém se z různých národností stávají Američané, v kombinaci s čirou fabulací bájných postav, vytváří vynalézavý a vzrušující příběh.

Přemýšleli jste, jaké to musí být, snažit se permanentně tajit, kým jste? Ahmad a Šava o tom ví svoje. On je džin, ona je golema. Oba dva se naprostou náhodou dostali do New Yorku na počátku 20. století, kdy je město plné přistěhovalců s jejich odlišnými kulturami a tyhle dvě ztracené bytosti se snaží přežít a neprozradit se. Šava se děsí toho, že by ji mohli odhalit a zničit, na druhou stranu Ahmad je vzteky bez sebe, protože jeho pravá podstata je éterická bytost tvořená ohněm, ale pouštní černokněžník ho uzamkl v lidském těle, které má mnohá omezení. Jak se oba dva srovnají se svými novými životy? A jak se bude vyvíjet jejich neobvyklé přátelství?
Golema a džin je neskutečně zajímavá kniha. Už ten příběh sám o sobě je opravdu neobvyklý a Helene Weckerová ho vypráví vážně poutavě, ale co mě zaujalo snad ještě o něco víc nebo minimálně stejně jako příběh samotný, je prostředí, do kterého Helen své hrdiny zasadila. Šava žije v židovské čtvrti, plné tradic a historie. Ahmad je v syrské čtvrti, kde se sousedé navzájem skvěle znají a pomáhají si. Každý svou situaci vnímá naprosto odlišně a přijde mi, že kniha byla zaměřená spíš na džina, na jeho vyrovnání se s novým životem a s jeho snahou odhalit, co se mu vlastně před 1000 lety stalo, jak skončil zajatý v lahvi a jak se osvobodit a pomstít se černokněžníkovi, který už je dávno mrtvý. Šavin příběh je vlastně druhotný, i když není o nic méně zajímavý.
Ze začátku se mi kniha zdála trochu pomalejší, protože seznámit se s novým prostředím a okolnostmi hned dvou hlavních postav nějakou tu chvíli trvá, a i potom příběh plyne pozvolným tempem, kromě pár okamžiků není nijak napínavý nebo dramatický. Dokonce i milostné pletky jsou tu popisovány velice střízlivě. I přes to všechno jsem ale nedokázala Golemu a džina odložit na dlouho a při první příležitosti už jsem ji zase měla v ruce a četla dál. Hlavní hrdinové i jejich přátelé jsou natolik neobvyklí, že prostě potřebujete vědět, co se s nimi stane. Já už to teď vím a vám všem vřele doporučuju po téhle knize sáhnout a zjistit to.


1 komentářů:

R. řekl(a)...

O knížce jsem zatím slyšela jen od tebe, ale velmi mě láká. :) .. Asi se po ní podívám. :)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)