Sorry - Zoran Drvenkar

13. 10. 2015

Anotace: Na počátku byl neobvyklý, ale geniální nápad: založit v Berlíně agenturu s názvem Sorry, která se z pověření klientů bude omlouvat za způsobená příkoří - tu nespravedlivě propuštěnému zaměstnanci, tu zase podvedené milence. K údivu čtyř zakladatelů se brzy zakázky jen hrnou. Vždyť nikdo není bez chyby, každý se občas zachová jako darebák a rád zaplatí za možnost zbavit se pocitů viny a špatného svědomí. Jenže pak hrdinové dostanou objednávku, která je úplně vykolejí - mají se omluvit brutálně zavražděné mrtvole a zadavatelem je sám vrah…
Drvenkar si přímo nelibuje v detailním naturalistickém popisu scén, ale nervy čtenářů napíná k prasknutí. Jeho inovativní styl jde přitom proti všem očekáváním a zavedeným postupům thrillerového vyprávění. Autor napsal znepokojivý, napínavý thriller s originální zápletkou, temnou atmosférou a promyšlenou stavbou, který z něj rázem učinil hvězdu žánru.

Sorry je velice nápomocná a často vyhledávaná agentura, která se za vás může omluvit naprosto komukoli. Nejčastějšími zakázkami jsou šéfové, kteří nebyli při vyhazovu zaměstnance úplně fér a nyní se chtějí omluvit, ale najdou se i výjimky. Například vrah, který se chce omluvit své oběti. Jenomže v inzerátu rozhodně nebylo uvedeno, že bude agentura odklízet mrtvoly a likvidovat důkazy. A už vůbec ne, že budou kvůli takové zakázce sami umírat. Jenomže jejich osud se s vrahovým stále více prolíná a již brzy budou jejich vlastní životy v ohrožení. Dokážou se z téhle situace dostat? A je možné omluvit se mrtvému?
Sorry je rozhodně zvláštní kniha. Ta myšlenka mě zaujala a po přečtení jsem na vážkách. Sice nelituju, že jsem si knihu přečetla, ale na druhou stranu jsem vážně ráda, že jsem za ní nezaplatila plnou cenu. Několik postav z knihy mě vážně zajímalo a opravdu jsem jim fandila, ostatní jsem tak nějak akceptovala, ale nijak mi nepřekážely. Příběh samotný byl hodně zamotaný, na některých místech až moc, ale pořád mě zajímalo, co se stane dál a co ještě vrah odhalí ze své minulosti, ke které se postupně propracováváme společně s příběhem ze současného dění. Nebylo to nic hvězdného, ale také jsem nesledovala, kolik mi ještě zbývá stránek, což je vždycky pozitivní, protože to znamená, že mě kniha opravdu zaujala.
Co bylo hodně zajímavé, je způsob, jakým jsou psané jednotlivé kapitoly. Střídá se tu totiž pohled, nebo spíš zaměření na jednotlivé postavy, takže postupně vystřídáte dění kolem všech čtyř zakladatelů agentury Sorry, vrahův pohled, jeho minulost, pohled "muže, který tu nebyl" a potom pohled postavy, která se jednoduše jmenuje "ty". U téhle postavy jsem skutečně až do poslední chvíle netušila, o koho se jedná. Její kapitoly jsou hodně sporadické, ale vždycky mě donutily k zamyšlení, kdo by to asi tak mohl být a co se v nich vlastně děje. Ne, i když jsou nadepsané "ty" nejedná se přímo o čtenáře. Celkově je to tedy zajímavá kniha, i když bych rozhodně netvrdila, že se jedná o hvězdu žánru, jak je řečeno v anotaci. Je to prostě tak nějak průměr, který nenadchne, ale ani neurazí.


0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)