Temný oheň - C.J. Sansom

9. 10. 2014

Anotace: Intriky tudorovské doby
Píše se rok 1540 a Matthew Shardlake zažívá horké léto. Snaží se vést advokátní praxi a přežívat bez velkého rozruchu, protože má obavy z nemilosti Thomase Cromwella. Obhajoba dívky obviněné z vraždy ho však znovu přivádí do blízkosti prvního ministra krále Jindřicha VIII., který mu dává nový úkol: najít tajemství řeckého ohně, jež se po staletích zapomnění vynořilo v záznamech jednoho zrušeného londýnského kláštera, aby hned zase nevysvětlitelně zmizelo. V tudorovském Londýně nic není takové, jak to vypadá na první pohled.


Matthew bude mít opravdu perné léto. Musí vyřešit vraždu a zachránit tak nevinnou dívku před smrtí umačkáním a hlavně musí splnit tajný úkol pro lorda Cromwella. Ve sklepě jednoho zrušeného kláštera se našel sud řeckého ohně, který dokáže zničit celou flotilu lodí na moři a mohl by tak pomoct s výhrou války proti Francii a Španělsku. U sudu byl i návod, ale ten se ztratil a je potřeba sud i návod dostat zpět. Thomas Cromwell totiž slíbil řecký oheň králi, a pokud ho nedokáže včas získat, upadne v královu nemilost a přijde o své postavení a moc. Dokáže Matthew vyřešit oba případy včas a zachránit tak Cromwella i nevinnou dívku? Čas se krátí a mrtvol přibývá. Matthew se bude muset rozhodnout, na kterou stranu se přidá. Je opravdu v jeho nejlepším zájmu předat Cromwellovi temný oheň, i kdyby ho dokázal získat?
Tenhle díl historických detektivek o hrbatém právníkovi se mi už zdaleka nelíbil tolik jako Rozpuštění. První díl byl o vraždách v uzavřeném prostředí kláštera a situace se tam vyvíjela opravdu rychle a napínavě. V Temném ohni bylo příliš mnoho postav a Shardlakeova snaha vyřešit dva případy najednou také moc nepomáhala. Celé to bylo takové zmatené, když jsem na dva dny knihu odložila, měla jsem pak problém se v ní znovu zorientovat a to čtenářskému zážitku rozhodně nepřidá. Nakonec jsem jí četla víc než týden a jediné co mě donutilo ji dočíst, bylo příšerné zpoždění při cestování vlakem. Nejsem si jistá, jestli bych jí jinak vůbec dotáhla do konce. Zápletka s vraždou byla docela zajímavá, i když jsem už asi od poloviny jejího vyšetřování tušila, co se stalo, na druhou stranu zápletka řeckého ohně, i když opravu neprohlédnutelná, byla tak nudná, že jsem vážně měla chuť knihu odložit.
Většina příběhu byly jen popisy Shardlakeova popojíždění po Londýně na koni. Někam dojel, promluvil s někým nebo našel další mrtvolu a zase odjel. Mezitím si tak akorát stěžoval na bolest zad a příšerné horko. Nic extra zajímavého se nedělo tak zhruba ve dvou třetinách knihy, což už je vážně příliš vysoké procento. Prostě, tahle kniha pro mě byla velké zklamání a jen doufám, že to Vladař, tedy třetí díl, opět napraví, jinak budu vážně litovat těch peněz a času, které jsem do celé série vložila.


0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)