Všechny malé zázraky - Jennifer Nivenová

5. 1. 2016

Anotace: Theodora Finche fascinuje smrt. Neustále přemýšlí nad způsoby, jak by se mohl zabít. Ale pokaždé ho něco – bez ohledu na to, jak je to zdánlivě bezvýznamné – nakonec zastaví.
Violet Markeyová zase žije pro budoucnost – upíná se k dokončení střední školy a k momentu, kdy bude moct opustit rodné městečko v Indianě. To jí totiž až příliš bolestně připomíná nedávnou tragickou smrt její sestry.
Když se ti dva potkají na římse školní zvonice, není ale docela jasné, kdo koho vlastně bude zachraňovat.
Finch je obyčejný kluk, až na to, že trpí bipolární poruchou. Violet je obyčejná holka, až na to, že Finchovi přijde úplně neobyčejná. Ty dva svede dohromady školní projekt, jehož cílem je objevovat „krásy Indiany“, a oba přitom učiní zajímavé objevy. Finch zjišťuje, že jen s Violet může být sám sebou – podivínským, přemýšlivým, ale zároveň zábavným a originálním; a že není až takový blázen, za jakého ho ostatní považují. Violet zase zapomene počítat dny do konce školy a konečně začíná znovu žít. Jenže zatímco Violetin svět se rozrůstá a získává nové barvy, Finch se propadá do temnoty deprese.



Violet je obyčejná holka, jejíž život poznamenala tragédie. Její sestra se zabila při autonehodě a Violet je od té doby jiná. Je smutná, melancholická, nebaví se se svými kamarády, nic ji nebaví a chce umřít. Jednoho dne se rozhodne spáchat sebevraždu a vyšplhá se na školní zvonici, kde se náhodou setká s Finchem. Klukem s pověstí podivína, která ho předchází. Málokdo ho skutečně zná, nemá moc kamarádů a není divu. Jeho hlavní náplní volného času je vymýšlení různých způsobů sebevraždy. Finch totiž trpí bipolární poruchou a jeho depresivní stavy se stávají čím dál těžší. Podaří se mu přivést Violet zpátky do života? A může ona jemu pomoct s vyléčením?
Tahle kniha se tváří tak mile a nevinně. Původně jsem si jí koupila, protože jsem podle obálky předpokládala, že půjde o nějakou pitomoučkou romantiku pro náctileté, která mi rychle a bezbolestně zvedne náladu. To jsem se teda opravdu hodně spletla. Všechny malé zázraky jsou skvělé čtení, ale rozhodně ne pitomoučké. Je to vážná kniha o těžkých tématech. Spolu s hrdiny prožíváte jejich deprese a ve Finchově případě i manické stavy a vše je popsané tak realisticky a detailně, že s hlavními postavami opravdu cítíte. Přijde vám, jako byste byli jedním z jejich známých a kamarádů, a když se Finch pomalu propadá do deprese a vy to můžete jen sledovat a fandit mu, cítíte nefalšovanou bezmoc.
Všechny malé zázraky jsou opravdu skvělá kniha. Všechno je tak dobře napsané, že vás děj prostě chytne a nepustí, dokud nezjistíte, jak to s Finchem a Violet dopadne. To, že to není jen veselá a bezstarostná jízda, asi nemusím říkat, ale nemyslete si, že se jedná o čistě depresivní čtení, které vám totálně zkazí náladu. To vůbec ne. Jsou tady vtipné momenty a jsou tady romantické momenty, to, že tu najdete i ty smutné je prostě součást reálnosti téhle knihy. Já jsem k jejímu čtení přistupovala úplně špatně, čekala jsem něco naprosto jiného, ale i tak se Všem malým zázrakům podařilo dostat mě do kolen. Odkládala jsem ji naprosto spokojená.  


1 komentářů:

Lucy Lillianne řekl(a)...

Pěkná recenze. Zrovna jsem ji dneska dočetla... :-)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)