Pýcha a předsudek - Jane Austen

26. 6. 2014

Anotace: Není pochyb o tom, že hrdinka románu Pýcha a předsudek, Lízinka, je sama Jane Austenová. Přestože prožila tak typicky nekonfliktní život (nikdy se neprovdala a jediné nabídnutí k sňatku prý během hodiny důrazně odmítla), neodráží se v jejím díle žádná osudová hořkost. Zdá se, že se ze své pozice dcery bez věna, a tudíž dívky bez zvláštních šancí na lepší sňatek, spíš nesmírně těšila - asi jako člověk, který v divadle sleduje zábavnou komedii. Přidáním ironického podtextu posunula románovou tvorbu ze sfér naivního realismu o několik generací kupředu.
Víc než půldruhého století je doba, která dovedla pohltit stovky literárních děl, jimž se při zrodu prorokovala nesmrtelnost; a byla to díla s daleko efektnějšími a vzrušivějšími náměty než Pýcha a předsudek. Jemné kouzlo Jane Austenové má svůj stálý vděčný okruh čtenářů a každá nová generace autorčin odkaz objevuje po svém, v nových barevných odstínech a v novém lesku.

Kdo by neznal Pýchu a předsudek? Pět sester bez věna žijících s matkou, jejímž jediným životním cílem je dobře je všechny vdát. Román začíná tím, že se na nedaleké panství přistěhuje nový nájemce. Bohatý pan Bingley, který přijíždí s velkou společností a rozvíří klidné vody anglického venkova. Povede se paní Bennetové provdat své dcery? A opravdu dokáže láska překonat všechny překážky?
Nějakou dobu jsem se dohadovala sama se sebou, jestli vůbec má smysl psát tuhle recenzi. Pýchu a předsudek každý zná a jen stěží bych o ní dokázala říct něco nového. Možná, kdybych řekla, že jí nesnáším a je nudná, ale to by nebyla pravda. Pýcha a předsudek je skvělá kniha a je velice dobrý důvod, proč se z ní stala světoznámá klasika, kterou milují nejspíš miliony lidí. A také naprosto chápu, proč má tolik filmových adaptací. Styl, jakým Jane Austen píše, musí okouzlit naprosto každého. A i lidé, kteří pouze viděli některý z filmů, musí uznat, že Austenová byla skvělá spisovatelka. Když ne kvůli jejímu stylu, pak kvůli příběhu samotnému. Je to příběh plný zvratů, intrik a tajemství ale také plný lásky a odhodlání. Ať už odhodlání paní Bennetové získat pro dcery dobrou budoucnost nebo odhodlání Elizabeth nevdat se bez lásky.
Tahle kniha je prostě dokonalá. U některých dialogů mezi panem Darcym a Elizabeth jsem zapomínala dýchat, a i když v téhle době nebylo vhodné projevovat touhu a vášeň tak, jak jsme zvyklí dnes, cítíte tyhle emoce z každé věty mezi hlavními hrdiny. Možná to bude znít jako klišé, ale tady vážně jediný pohled vydá za tisíc polibků. Co ještě říct? Pokud jste Pýchu a předsudek ještě nečetli, rozhodně to napravte. Jsem si skoro 100 % jistá, že se vám bude líbit. A pokud jste četli jenom tuhle jednu knihu od Jane Austenové, musím vám doporučit všechny ty ostatní, protože jsou všechny stejně skvělé. Já sama jsem Pýchu četla už mnohokrát a pokaždé jsem z ní naprosto unesená.


6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

přiznám se, že jsem viděla film, ale knihu jsem ještě nečetla. Já vím, je to ostuda, ale už se na to pomalu chystám. :-)

Natalie S. řekl(a)...

Pýchu a předsudek naprosto miluju! Moc hezká recenze, jsem ráda, že se ti kniha líbila :))

pampeliskove chmyri řekl(a)...

Taky ji mám moc ráda. Dokonce i u filmu se vždycky rozplývám. Kterou další bys od Austenové doporučila. Chtěla bych si je asi časem přečíst všechny, ale která se ti po Pýše předsudku líbila nejvíc?

Ilona Dolezalova řekl(a)...

Na knihu se přes léto chystám. Vím o čem kniha je, některé dialogy znám, ale přesto si myslím, že mě tato kniha jako všechny ostatní uchvátí. Je to dílo, které s námi přetrvá ještě hodně dlouho. :-) Krásný blog i recenze! :-)

Jana CM řekl(a)...

Fakt jsem se bála, že se ti nebude líbit :-) To by mě asi trefilo, kdyby se někomu nelíbila, nemůžu si pomoci :D

Ohana řekl(a)...

Anonymní: rozhodně napravit, je to vážně skvělá knížka :)

Lumos: děkuju, tohle bylo už několikáté čtení a pořád se mi líbí strašně moc..vždycky v ní najdu něco nového

Pampeliškové chmýří: Další by asi byla Emma, je skvělá a hlavně byla první, kterou jsem od Austenové četla, takže k mám takový zvláštní vztah :)

Ilona Doležalová: děkuju :) doufám, že se bude líbit

Jana CM: cože? já Pýchu a předsudek a obecně vše od Austenové naprosto miluju. Její styl je prostě nezaměnitelný :) jestli se někomu líbit nebude, můžeme je pak spolu jít ukamenovat ;)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)