Lost

4. 9. 2012

Oficiální text distributora: Stroskotanci, ktorí prežili haváriu lietadla na mysterióznom ostrove uprostred oceánu tisíce míľ od civilizácie, nemajú nádej na záchranu - sú stratení! Stratili sa aj vo vlastných životoch, pretože mučivé tajomstvá, ktoré si priniesli ukryté hlboko v duši, už nemôžu vyhnať a desivé skutky napraviť. Zomreli a musia začať odznova. Nové extrémne dobrodružstvá z nich prekvapivo vyplavujú tie najlepšie aj najhoršie vlastnosti, úžasnú vnútornú silu či netušené schopnosti. Ale ak všetko na svete má svoj zmysel a nič sa neodohrá bez príčiny, prečo to všetko musia prežiť? Je všetko naozaj také, ako sa zdá? Záhadný ostrov začína vydávať svoje tajomstvá... (zkrácená verze, plnou najdete na CSFD)

Tenhle seriál je.. Já ani nevím co je. Nenacházím slov. Nevadí, zkusme to první co přijde na mysl: je příšernej. Teď mě asi spousta lidí nebude mít moc ráda, ale nevadí, zkuste si mě nejdřív vyslechnout. 
Základní zápletka je jednoduchá: letadlo spadlo, někteří lidé se jako zázrakem zachránili a teď se snaží přežít na opuštěném ostrově, kde čekají na záchranu. Záchrana ale nepřichází, protože letadlo bylo naprosto mimo svůj kurz, takže záchrané týmy hledají na špatném místě. Kdyby to byl obyčejný opuštěný ostrov,  rozhodně by scénář nevydal na 6 sérií, takže ho musíme trochu zkomplikovat (teď budu opravdu hodně spoilerovat, takže kdo Lost ještě neviděl, prosím odvraťte zraky).
Řádí tu podivná příšera, kterou ale uvidíme až někdy v průběhu druhé série a jedná se o černý kouř. Sawyer zabije ledního medvěda. Někde z ostrova vychází signál ve francouzském jazyce, který se pořád dokola přehrává už 16 let a říká, že všichni ostatní jsou mrtví. Potom někdo unese Claire a ukáže se, že na ostrově žijí ještě jiní lidé. Ti jsou očividně nebezpeční a je třeba je zabít, pokud dostanete příležitost. Lock najde podivný poklop v zemi, do kterého se nedá dostat. Na staré otrokářské lodi je dynamit, kterým poklop otevřou a najdou tam plně vybavené bydlení pro člověka, který každých 108 minut zadává do počítače magická čísla, aby odvrátil blíže nespecifikovanou katastrofu. Tu loď jim mimochodem ukázala ta francouzska - Daniel. Ano, žila sama na ostrově 16 let - ostatní z jejího týmu jsou mrtví, protože je zabila.
Potom se seznámíme s dalšími lidmi na ostrově. Někteří jsou další přeživší z letadla, někteří jsou podivní výzkumníci, žijící v domech s tekoucí vodou, elektřinou, a hlavně ponorkou, kterou se mohou kdykoliv dostat pryč z ostrova, pokud by chtěli. Jejich vůdce je ale nepustí, protože on sám je na ostrově spokojen. Mimochodem on sám není vůdce, poslouchá Jacoba, který je neviditelný, ovládá telekinezi a telepatii a bůh ví co všechno ještě.
Už se vám to zdá překomplikované? A to ještě není zdaleka všechno. Navíc v každém díle kromě dění na ostrově sledujeme záblesky z minulosti jednotlivých postav, které se postupně také víc a víc zamotávají a promotávají a ukazuje se, že svět je neskutečně malé místo.
Já mám obvykle mysteriózní seriály ráda. Obvykle. Lost to ale vážně přehání. Vše je komplikované trochu příliš, často to prostě nedává smysl a vysvětlením jedné záhady se objeví 20 dalších. Kdyby se drželi méně tajemství a vynechali ty záblesky postav ze skutečného světa, ještě by se to dalo, ale to by potom celý seriál musel být mnohem kratší a nevidělal by tolik, že. Ze začátku je to totiž vážně zábavné. Tím začátkem myslím 1. sérii. Podivný ostrov, tajuplná příšera a snaha dostat se pryč. Potom ve druhé sérii se ale začnou řešit ti druzí, poklop a ta všudypřítomná čísla. Ve třetí sérii už se vážně seznamujeme se světem těch druhých a ve čtvrté jsem se ztratila. Tam totiž začaly záblesky představovat i budoucnost a to už na mě bylo moc. Pokud pochopení příběhové linie seriálu vyžaduje stejné úsilí, jako pochopení kvantové fyziky, nebude mě bavit. To je jednoduché. Seriály sleduju pro zábavu, ne abych nad nimi musela ještě usilovně přemýšlet. 
Také jsem sledovala různé bonusy a extra zábery a podobně a ukázalo se, že celý Lost je dílem v podstatě náhody. Scénáristé neměly žádný přesný směr, kterým se měl seriál ubírat. Všechny záhady si vymýšleli za pochodu a potom se strašně bavili nad fandovskými teoriemi, o co že tam vlastně jde. Já už Lost jednou sledovala, ale přestal mě bavit, chtěla jsem ho tedy zkouknout znovu a tentokrát to dokoukat do konce, ale prostě to nedokážu. Ne, tři série jsou víc než dost. Lost je pro mě prostě příšerná ztráta času a mozkových buněk, které spálíte při přemýšlení nad smyslem toho všeho. 
Jen tak na okraj. Už od prvního dílu jsem nenáviděla toho arogantního parchanta Jacka, a také Michael se svým majetnictvím vůči synovi, kterého nezná a ani nechce poznat mě neskutečně rozčiloval. Nebo taková Claire, která sice dítě mít nechtěla, ale potom pořád vykřikuje: "It's my baby and you can't even touch it!" Zabít je všechny hned na začátku a byl by klid. Zato Locka, Sawyera, Kate a Hurleyho jsem měla moc ráda. A taky Charlieho, škoda, že musel umřít.


1 komentářů:

E_V_E řekl(a)...

Ja som na začiatku ten seriál veľmi lúbila a potom to začalo byť strašne komplikované 8D
ale nedávno som dopozerala úplný koniec a musím uznať, že to bolo síce divné, ale celkom sa mi to lúbilo 8) no každá séria ináč 8D

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)