Co se to děje?

18. 12. 2011

Všimli jste si taky, že prakticky všechny knižní blogy píšou o tom samém? Dneska se tomu říká YA neboli Young Adult. Nevím, podle mě je to prostě romantické fantasy, ale dobrá, ať si tomu říkají jak chtějí. Jen nechápu, že všichni ale úplně všichni čtou to samé. Nevím jak to vzniká, jestli je to vzájemná inspirace, která se prostě opakuje dokud všichni nepřečetli všechny momentálně probírané knihy, nebo jestli je to prostě jen převážným věkem tehle blogerů, které prostě takováto témata přitahují. Každopádně bych někdy prosila definici takového mladého dospělého. Jaká je to věková skupina?

Nic proti romantickým fantasy knihám, já je taky miluju. Ono se to čte lehce, je to zábavné, oddechové, člověk si kolikrát pobrečí, kolikrát se zasměje. Je to prostě únik. Ale únikových je i spousta jiných knížek. Proč nečíst ty? Klasickou beletrii, detektivky, hororové knížky, historické romány. Takhle člověk všude vidí jen Upíří deníky, Škola noci, Krásní mrtví, Les rukou a zubů, Sága prokletých, Mediátor, Město z kostí, Temné vize, Pokrevní pouta, Hunger games, Smečka, Tajný kruh, Vampýrská akademie a nevím co všechno ještě. Čím to je? Samozřejmě část bude tím, že ty úspěšnější a lepší recenzentky dostávají tyto knihy ke zrecenzování přímo od vydavatelství, ale co ti ostatní? Že by jen kopírovali?

Jediný důvod, který se mi zdá dostatečně racionální je, že tyto knihy se opravdu čtou skoro samy, když má člověk dostatek času, dokáže jednu přečíst za dvě odpoledne po škole. A samozřejmě pokud chcete mít úspěšný blog, musíte přidávat jeden příspěvek za druhým, což se neslučuje s jakoukoliv náročnější literaturou. Samozřejmě člověk nebude číst Puškina nebo Lva Nikolajeviče, když může číst Suzanne Collins nebo Stephenie Meyer, že. A nic proti tomu. Jen bych vážně ocenila trochu originality při výběru titulů. Číst pořád o tom samém mě prostě nebaví. Ale zase oceňuju, že tyhle knihy dokážou donutit číst dnešní mládež, i když je kolem tuna mnohem snadněji dostupné a méně náročné zábavy.

Nebo že by byla chyba ve mě? Mám prostě omezit počet oblíbených blogů? Možná by to pomohlo. Každopádně mým nejoblíběnějším knížním webem bude asi navždy Knihovnice.cz a diskuze Co právě čtete?...a kam rádi zavítáte vy, pro odpočinek od YA literatury?

(Jinak samozřejmě nechci být pokrytec, i u mě se v budoucnu objeví něco z tohoto žánru. Ježíškovi jsem si napsala o Mrazení, a v knihkupectví pokukuju po Tichu, novém dílu Anity a také už se konečně chystám koupit Hunger games, to jen abych tu nebyla nařknutá, že házím kamenem a přitom nemám proč)

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Ja som napírklad v tom veku "mladého dospelého", ale YA nie je žáner, ktorý by som preferovala. Jasné, čí tam to (Twilight sága, Vampýrska akadémia, Zavrhnutý atď.) lenže to striedam napr. práve s takými spisovateľmi ako je spomínaný Tolstoj, alebo Dostojevskij. Plus kde-tu prečítam niečo romantické, niečo od Paula Coelha, od slovenských alebo českých spisovateľov, básnické zbierky, klasiky ako Vtáky v trni alebo Jana Eyrová alebo niečo detektívne či autobiografické. Proste čítam všetko to čo ma zaujme (vlastne aj to čo ma nezaujme, lebo chcem dať knihám šancu :D). Boom YA tiež tak celkom nechápem, ale nevadí mi to, lebo občas nájdem niečo medzi YA, čo je pre mňa hodnotné. :)

Dejzi řekl(a)...

Mediátor je stará věc, tu jsem četla před 5 lety. Každopádně jsem si myslela, že termín YA nikdo v Čechách nezná - a vida! jsem to já, komu věci unikají :D Narazila jsem na ten dvouslovný výraz při čtení článku o Philipu Reevovi na wiki - a Reeve píše knížky, které se zamlouvají spíš klukům. V textech o jeho tvorbě lítají i slova jako "sci-fi" a "steampunk".

Ohana řekl(a)...

Steampunk v knize..to by mohlo být zajímavé :) zatím znám tento pojem jen co se týče oblečení a doplňků..

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)