Kathryn Stockettová - Černobílý svět

25. 1. 2012

Anotace: Společenský román a jedna z nejúspěšnějších amerických knih posledních let. Hluboký a dojemný příběh zasazený do 50. let 20. století na americký Jih je vyprávěn očima tří výjimečných žen. V době panující rasové segregace se mladá běloška slečna Skeeter s pomocí moudré Aibileen a rázovité Minny rozhodne ukázat svět očima černých hospodyň, čímž převrátí vzhůru nohama město i způsob, jakým se na sebe dívají ženy – matky, dcery, pečovatelky, přítelkyně. Za otázkami rasismu i postavením ženy ve společnosti tkví hlubší poselství o hranicích, těch skutečných i těch, které existují v našich myslích. 

 Právě jsem dočetla a musím říct, je to úžasná kniha. Poslední stránky jsem četla jedním dechem a loučení s Mae Mobley jsem obrečela tak, že jsem chvíli neviděla na písmenka. I když je tenhle konkrétní příběh fikce, podobné a horší věci se děly ještě docela nedávno. Dneska nám přijde naprosto hloupé, že by člověk s tmavou pletí měl být považován za špinavého a nehodného společnosti bílých lidí, ale tehdy to nebylo absudní. Byla to každodenní realita a Kathryn Stockettová ji dokázala úžasně popsat. Naprosto autenticky vyznívají nejen části slečny Skeeter, ale i obou černošských hospodyň. Nedokážu si představit, jak těžké muselo být snažit se vžít do jejich života, podívat se na svět z jejich úhlu pohledu, když přesně tohle muselo být bílému dítěti vychovávanému v té době zakazováno. Ale Kathryn to dokázala s velkým citem. Popsala vzájemnou lásku i nenávist, která vlastně vůbec nesouvisí s tím, jakou barvu má vaše kůže, ale s tím, jaký je člověk uvnitř. 
Rasistů se i dnes najde hodně, ale zvláštní je, že neexistuje bestseller, který by mluvil o tom aktuálnějším rasismu, proti romům. Té se nejspíš dočkáme za dalších padesát let, až si lidé budou ťukat na čelo, jak mohla vůbec kdy existovat nenávist vůči někomu jen na základě jedné charakteristiky, a to navíc takové, na kterou člověk nemá vliv, ani kdyby vážně chtěl. 
Jen ještě musím říct, že skutečně nenávidím ten nápis přes obálku. Koho zajímá, že se jedná o bestseler? Přeci tu knihu nečtu proto, že se hodně prodává, ale proto, že jsem na ní slyšela dobré ohlasy. Kdyby se to aspoň dalo sundat..

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Tím nápisem to opravdu neskutečně zmršili... I když na paperbacku je nápis "Stejnojmenný film právě v kinech" - to chápu ještě míň :D
Já viděla nejdřív film a máš pravdu v tom, že mi vnutil vzhled postav, ale nijak mi to nevadilo, protože se tvůrci filmu hodně drželi předlohy. I proto bych řekla, že se film knížce skoro vyrovná. Skoro. (Ale to je ode mne docela kompliment, protože u většiny film nemilosrdně zkritizuju zatímco knihu vychvaluju do nebes...):)

Anonymní řekl(a)...

Jinak jsi na tom ještě dobře, když si brečela až u loučení s Mae Mobley, já na to neviděla už když Skeeter vyšla "její" kniha :D
Ale já bych se mohla živit jako profesionální plačka, mě rozbrečí i ta reklama na Procter & Gamble, co teď dávají v TV :D (ta s tou matkou a malou dcerou - gymnastkou)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)