Čtení a oči

22. 2. 2012

Oči jsou důležitá věc, na tom se asi všichni shodneme. Čtení je zábavná činnost, na tom se také shodneme. Jak moc se ale staráte o to, aby tahle zábavná činnost neublížila tak důležité věci?

Nedávno jsem se bavila s několika lidmi a mimo jiné přišla řeč i na mé brýle. Kamarád si je vyzkoušel, jakože ha ha a najednou se podivil, jak moc silné vůbec jsou. Tomu se diví každý. 5 dioptrií na každém oku není v nějakých 22 letech tak úplně normální. Samozřejme, může za to genetika. Když mají oba rodiče i starší sestra brýle, předpokládá se, že i nejmladší z rodiny nakonec brýle mít bude. S čím se ale nepočítá je, že na tom se svou vadou zraku budu zdaleka nejhůř. Sestra nemá ani celé 2 dioptrie, rodiče mají oba kolem 3. Já mám pět a je mi jasné, že až zase půjdu na oční, zjistí mi další kousek navíc. 
Když jsem zkoumala jak to vlastně je s poškozování zraku, našla jsem dva protichůdné články:

Mýtus: Čtením v šeru si zkazíte oči
Také vás rodiče strašili tím, že si čtením při baterce pod peřinou zkazíte oči? Nemusíte se bát. Vyvrácením tohoto mýtu se zabývala celá řada vědců a všichni dospěli k jednoznačnému závěru, že čtení při nedostatečném světle váš zrak nepoškodí. Například v roce 2007 si dvojice vědců, Rachel Vreemanová a Aaacon Carrol, dala práci se shromážděním všech studií provedených doposud na toto téma.
Porovnávali jejich výsledky a dospěli k závěru, že čtení při nedostatečném světle sice oči vyčerpává a budete poté unavení, ale tento negativní efekt je pouze dočasný a k žádnému trvalému poškození očí v této situaci nedochází. Dojít může také k pocitu suchých očí, protože člověku dělá větší potíže při nedostatečném světle zaostřit a méně často mrká. Závěry svého zkoumání autoři zveřejnili v British Medical Journal.
 Zdroj: Ona dnes

Co ohrožuje naše oči?
Oči ohrožuje řada negativních jevů, některé ovlivnit a omezit můžeme, jiné nikoliv. Mezi největší nepřátele zraku patří:
  • UV záření - oči před ním musíme chránit brýlemi s UV filtrem. Naprostou nezbytností jsou na horách a v jižněji položených krajích. Neustálé mhouření očí před sluníčkem způsobí nejen vrásky v obličeji, ale nadměrné UV záření může nenapravitelně poškodit oční čočku a sítnici.
  • znečištěné ovzduší -- smog, cigaretový kouř, průmyslové exhalace. Tyto látky jsou zdrojem volných radikálů, částic, které poškozují nejen oči, ale mohou negativně ovlivnit také celkový zdravotní stav.
  • nadměrné namáhání očí -- např. čtení při nedostatečném nebo nevhodném osvětlení, dlouhodobé sledování televize, dlouhodobá práce na počítači a pod.
  • nevhodná strava, která organismu neposkytuje dostatek antioxidačních látek, potřebných k regulaci volných radikálů

Takže čemu věřit? Že za stav svého zraku nemohu, nebo že jsem si původní vadu mnohonásobně zhoršila čtením při slabém světle? Jako malá jsem samozřejmě byla upozorňována, že mám mít vždy pořádné světlo, když čtu. Brala jsem to ale na lehkou váhu. Čítala jsem po nocích při jediné lampičce, nebo v koupelně, kde světlo skutečně stojí za nic, abych nikoho nerušila. Teď mi ale dochází, že jsme dřív neměli v dětském pokoji dostatečné osvětlení, ani když člověk rosvítil všechno co mohl. Samozřejmě, předpokládám, že pokud čtete jednou týdně půl hoďky při špatném světle a nemáte v celé rodině historii vady zraku, nic se vám nestane. Co když ale čtete často a dlouho? Dá se věřit tomu, že vaše oči budou jen unavené?
Já tomu nevěřím. Ze začátku jsem si z brýlí nic nedělala, měli je všichni ostatní z rodiny, není na tom nic zvláštního. Když už jsem ale překonala oba rodiče a stejně se zhoršování nezastavilo, začala jsem na sebe být víc opatrná. Bez přídavného osvětlení čtu jen pokud je venku opravdu světlo a jasno. Jakmile se začne stmívat, i když je obloha ještě světlá, rozsvěcím. Přestala jsem číst ve vaně, protože v koupelně se prostě dostatečného osvětlení nedovolám. Přímo k posteli jsem si postavila obří stojací lampu, místo malých lampiček, které jsou stejně většinou na nic. Tedy ne všechny. Ale jistě uznáte, že rozdíl je rozpoznatelný na první pohled:



To ani nemluvím o takových těch geniálních pidilampičkách, které stačí připnout na knihu a můžete číst, kdekoliv se vám zachce. To se lidi vážně zbláznili? Několik led diod rozhodně není dostatečné světlo, aby člověk mohl číst knížku.
Na druhou stranu ale ani příliš světla není dobré. Například, pokud máte knihu se zářivě bílými stránkami a při čtení vám do ní přímo svítí slunce, i to namáha oči, protože je zase musíte různě mhouřit. Mě třeba při čtení i vadí, když jedu třeba vlakem, svítí slunce a jedeme lesem, takže se na stránkách knihy střídá světlo a stín. Nevím, jestli jim to přímo ubližuje, ale mě z toho bolí oči. A předpokládám, že když z něčeho oči bolí, tak to pro ně nejspíš nebude dobré. Ve vlaku se to dá jednoduše vyřešit, prostě knihu natočím tak, aby stránky byly celé stíněné, v autobusu by to ale mohl být vzhledem k omezeným manévrovacím možnostem problém.
Navíc mě vždycky překvapí, jak málo lidí ví, že si právě ve vlaku může rozsvítit. Samozřejmě ne v osobáku, ale v rychlíku v kupé i ve společném vagonu jsou vypínače, kterými si jednoduše rozsvítíte. Potom člověk jen sleduje, jak se ta chudák pani snaží číst časopis při světle z uličky, když by stačilo jen vstát a cvaknout. Samozřejmě, pokud světlo v kupé nefunguje, nebo je těsně před prasknutím a bliká, potom už člověku není pomoci.

Stejná pravidla platí i pro čtení z počítače. Nikdy, pokud mám číst delší dobu nějaký souvislý text, nečtu potmě, ale rozsvítím si stejně, jako bych četla z papíru. U elektronických čteček je to to samé. Ať máte podsvícenou, nebo tu s technologií elektronického inkoustu, vždycky je nutné si k ní ještě posvítit, stejně jako při čtení klasické knihy. 

Čemu vy věříte? Je kazení očí čtením v šeru jen mýtus, nebo může skutečně poškodit zrak? Já sice skutečně nevím, do doktora mám daleko, ale říkám si, že "better safe than sorry" (jistota je jistota). Také jste ohledně svého zraku téměř paranoidní, nebo to neřešíte? Čítávali jste jako malí s baterkou pod dekou? A jak je na tom váš zrak?

2 komentářů:

Jillian řekl(a)...

Nejsem si jistá čemu věřit. Taky jsem četla za šera, čítávala jsem po večerech na balkoně jen u svíček, ale mé oči zatím žijou (nechci to zakřiknout, tak klepu na dřevo). Pokud se mi zhorší zrak typuju že to bude hlavně počítačem, nevhodným ovzduším a nedostatkem vitamínů :D

Ohana řekl(a)...

Šťastněj člověk...mě sice brýle nevadí, dokonce mi to s nimi i víc sluší, ale trochu se bojím jaké lupy budu muset nosit někdy v budoucnu..ale knížky, počítač ani špatné ovzduší rozhodně nehodlám kvůli takovému detailu jako je slepota opouštět :D

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)