Day 23: Kniha, o které říkáš, že jsi ji četl/a, ale není to pravda

7. 3. 2012

Tahle je pro mě překvapivě jednoduchá. Samozřejmě souvisí se školou a povinnou nebo požadovanou četbou.

Friedrich Nietzsche - Zrození tragédie z ducha hudby

Anotace: Lidský život, píše Nietzsche, inspirován Schopenhauerovou metafyzikou pravůle, je bytostně ohrožen, plný bolesti, úzkosti a beznaděje. Tím, co má člověku pomoci snášet jeho osud, je umění. Ve starověkém Řecku pak Nietzsche nachází pojmenování dvou základních principů v umění působících: princip apollinský, jehož úkolem je tragickou skutečnost lživě zkrášlovat a harmonizovat, a tak poskytnout smrtelníkům požitek estetické slasti dovolující zapomenout, a princip dionýský, původnější a hlubší, výraz nespoutanosti a opojení, v němž se mísí hrůza, bolest i titánský vzdor.

Hrozná kniha. Hrozný autor. Na předmět Estetika 2 jsme měli k ústní zkoušce přečíst jednu z asi šesti nabízených knih. Byl tam nějaký Platón, kterého četli prakticky všichni. Chtěla jsem se mu tedy vyhnout, protože kolovaly pověsti, že učitel je na něj už ke konci zkouškového háklivý a ptá se do pořád větších detailů. Potom další knihy, které jsem všechny poctivě vyzkoušela, ale ani jedna se mi nezdála zvlášť čtivá. Nakonec jsem dva dny před zkouškou už pořádně zoufalá popadla Nietzscheho s tím, že ho prostě musím přečíst. Mám takový pocit, že jsem přečetla úvod a možná jednu celou kapitolu. Každopádně dál jsem se rozhodně nedostala. Nedalo se to číst. On píše tak rádoby poeticky a ještě navíc o filosofii a estetice, že jsem přes veškerou snahu nebyla schopná knihu dočíst. Stáhla jsem si tedy seminární práci, kde byla docela dobře popsaná. Udělala si poznámky z ní a doufala, že to bude stačit. Nakonec jsem měla s chlupem za 3, ale uspěla jsem. Bylo to za mnou.
Potom ale přišel další předmět, kam jsme měli přečíst tři libovolné filosofické knížky z toho a toho období, učitel si na zkoušce jednu vybere a vy to ní pohovoříte. Já poctivě přečetla dvě. Třetí jsem ale zase už nestíhala (ale já vážně nejsem flákač, přísahám) a tak jsem učiteli k těm dvěma přihodila i Zrození tragédie. A kterou si vybral? Samozřejmě, že Nietzscheho. Opět jsem pohovořila zkušeně o knize, a pro změnu dostala za 1. Ještě mě zastavoval, že už jsem řekla dost a že je vidět, že jsem jí skutečně pečlivě pročetla. :D
A tak si říkám. Má vůbec smysl tyhle rádoby chytré knížky číst, když stačí dobře sepsaná seminárka? Teď mě v nejbližší době čekají státnice. Ke každé otázce s filosofie mám mít alespoň jednu knihu a já si tak říkám: mám znovu vsadit na Nietzscheho? :)

0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)