Propagace čtení

11. 4. 2012

Nedávno jsem narazila na článek Čítajte, inak sa budú diať hrozné veci! (výber tých najlepších reklám propagujúcich čítanie). Okamžitě mě to zaujalo. Z nějakého důvodu totiž reklamy na čtení jako takové moc nepotkáme. Můžu upřímně říct, že jsem ještě neviděla reklamu na čtení v nějakém klasickém médiu - časopisy, billboardy, lavičky, klasické vývěsky, autobusy. Prostě nic. Občas může člověk zahlédnout plakát v knihovně, který se zabývá čtením z nějakého úhlu, ale v knihovně propagovat čtení, to je jako rozmisťovat po lese cedule "Pojďte se projít do lesa!". Ještě v knihkupectví člověk potká plakát s konkrétní knihou, ale i tam je to poměrně zbytečné. Půjčila jsem si tedy nejprve pár obrázků různých zahraničních kampaní ze článku, na který máte na začátku odkaz.

Třeba tahle je naprosto skvělá, protože knížka skutečně dokáže přenést člověka do úplně jiného světa. Další zase ukazuje co se stane, pokud lidé přestanou číst. Pamatujete na jednu z adaptací příběhů o Merlinovi? Tahle je z roku 98 a byla to právě tahle, kde lidé zničili královnu Mab tím, že na ní přestali věřit. Podobný osud může potkat i naše oblíbené hrdiny, pokud nebudeme příběhy o nich číst.
        

Chudáci Peter Pan a Popelka. Moc se mi také líbí kampaň Staň se někým jiným, ačkoli se jim ty knížky musí číst vážně špatně z takové vzdálenosti:


Narazila jsem i na některé jiné. Třeba plakáty, kde čtení propagují oblíbené filmové i jiné hvězdy a celebrity. Na ukázku tu mám Orlanda a Emmu:

        

No nepřesvědčilo by vás něco takového ke čtení? Potom tu mám ještě jednu kampaň z původního článku. Představte si ho, jak chcete. Ta mě opravdu potěšila, protože mě kolikrát vážně štve, že po shlédnutí filmu už si hrdiny v knize nedokážu představit podle svého, ale že vždy mají tváře herců. Co kdyby ale Harry vypadal takhle?


S tím souvisí i česká kampaň od Skipu - Přečtěte si to dřív než Hollywood. Ty se mi obzvlášť líbí, protože dokazují, že i Češi se zmůžou na pěkné propagační plakáty.


Chápu, že propagace čtení obecně je problematická, protože kdo by měl takové kampaně financovat? Bohužel neexistuje žádná všezastřešující instituce, která by měla pod sebou všechna nakladatelství, knihkupectví a knihovny a v jejímž zajmu by tedy bylo propragovat čtení. Asi taky proto se takových pěkných plakátů dočkáme skutečně málokdy. A řekněme si to upřímně. I kdyby visely po všech městech, stejně by to nečtenáře ke čtení těžko přimnělo. Nakonec by asi potěšily jen skalní knihomoly a ty ke čtení nic přesvědčovat nemusí. Že?
A úplně nakonec jeden typicky český plakát, který ale rozhodně vykouzlí úsměv. Aspoň u mě (v lepší kvalitě ho najdete tady v pdf).


0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)